Träning för unga

Träning är bra för alla människor, oavsett ålder. Rör man på sig mår man bra och blir glad. Det gäller i högsta grad barn och ungdomar. På Friskis&Svettis Uppsala är barn välkomna redan vid två års ålder!

Ung träning - vilka åldersgränser gäller?
På Friskis&Svettis Uppsala kan barn börja träna redan vid två års ålder. Träningen är då begränsad till Familjejympa. Men ju äldre barnen blir, desto större blir utbudet - och möjligheterna. Här reder vi ut vad som gäller för olika åldrar. Obs! Åldersgränserna gäller från och med det år man fyller!

2-6 år
För de allra yngsta erbjuder vi Familjejympa. Tillsammans med vuxna springer, hoppar och leker barnen till glad musik. För alla barn mellan 2 och 6 år, men med tonvikt på 4-5 åringar. Barn tränar gratis tillsammans med betalande vuxen.

6-12 år 
Träna tillsammans på Familjefys, cirkelträning med stationsövningar som passar både barn och vuxna. Ni tränar tillsammans, men på er egen nivå. Barn tränar i sällskap av förälder, farförälder eller vän över 13 år. Vuxen bokar sin plats, medföljande barn tränar gratis.  

7-12 år
När barnen blivit något äldre kan de gå på Juniorjympa, jympapass speciellt utformade för barn. För Juniorjympa köper du ett speciellt träningskort. Läs mer om det här. Barnen får även gratis följa med betalande vuxen på ordinarie jympa. Obs! Gäller bara jympa. På grund av säkerhetsskäl får de inte vara med på övrig gruppträning, spinning eller träna på gymmet.

13-15 år
Tonåringar kan köpa eget träningskort, Studentkort. Målsman måste närvara vid köpet och vid undertecknandet av Medlemreglerna. Sedan kan de boka alla gruppträningspass själva. De får även träna på gymmet. Vi vill dock uppmana till att boka en instruktion inför första besöket på gymmet! Ungdomarna får ej träna på engångsbiljett utan sällskap av målsman.
 
16 år
Det år man fyller 16 får man själv köpa träningskort. Men för att teckna ett eget autogiroavtal måste man ha fyllt 18 år. Träning på engångsbiljett är ok.

 

Träningsråd till dig som är 13-15 år

  1. Träna det du tycker är roligt. Se till att du blir guidad om vilka möjligheter som finns att välja på. Det du inte visste fanns kanske blir det roligaste.
  2. Utnyttja bredden i utbudet. Utmana hela din kropp och träna allsidigt. Variera styrketräning med konditions- och rörlighetsträning. Det mår din kropp bra av.
  3. Ge dig tid för träning. Utmana dig successivt både i antal träningspass och träningstid men också med tyngre och tuffare belastningar. Kroppen behöver tid för att bygga upp sig och bli starkare. På så sätt undviker du skador.
  4. Träna smart. Se till att få hjälp med tekniken och sjyst genomförande av alla övningar.

Fråga oss. På Friskis&Svettis finns många instruktörer och ledare. Vet du inte vad eller hur du ska göra, tveka inte att be om hjälp

Läs mer

 

Öppettider

Ekeby

Mån Tis Ons Tors Fre Lör Sön
Öppnar --- --- --- --- --- --- ---
Stänger --- --- --- --- --- --- ---
 

Fyrishov

Mån Tis Ons Tors Fre Lör Sön
Öppnar 08.00 08.00 08.00 08.00 08.00 09.00 13.00
Stänger 21.30 21.30 21.30 21.30 19.30 15.00 21.00
 

Ultuna

Mån Tis Ons Tors Fre Lör Sön
Öppnar 08.00 08.00 08.00 08.00 11.00 09.00 13.00
Stänger 21.00 21.00 21.00 21.00 19.30 15.00 21.00
 

Väderkvarn

Mån Tis Ons Tors Fre Lör Sön
Öppnar 06.30 06.30 06.30 06.30 06.30 08.00 09.00
Stänger 22.00 22.00 22.00 22.00 20.00 18.00 21.30

Vecka v 30-31, 24/7 - 6/8  

Stängningstiden anger det klockslag du ska ha lämnat anläggningen.

Några ord från...

Ingrid Hovstadius, verksamhetschef

Sommar i stan?
Kom till oss.

Sommaren, nu är den verkligen här! På riktigt. Och även om många har semester och är lediga, ska du veta att Friskis&Svettis har öppet. Precis hela sommaren.

Läs mer

Vad tycker du?

Facebook